Hírek
2012. Március 07. 07:07, szerda |
Belföld
Forrás: OrientPress
Műemlék lesz a süllyedő Szőke Tisza

A pusztulás szélén lévő Szőke Tisza hajó életében fordulat állt be: műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal – tudatta a szegedma.hu
A Szőke Tisza, Magyarország legnagyobb, és egyben utolsó fennmaradt kétkéményes oldalkerekes személygőzösének elsüllyedését követően a legfontosabb teendő – amire a civil szervezetek képesek – a roncsmentés.„Bármennyire is szomorú, de tudomásul kell venni, hogy a hajó jelen állapotában már roncs” – mondta el portálunknak Balogh Tamás a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke. „Sajnos ebből a szempontból már nincs más teendőnk vele, mint a roncsmentés.”
Pótolhatatlan értékek víz alatt
A hajóban számos megmentésre váró érték van. Ilyenek az egyedi rajzolatú intarziás beltéri falburkolatok, a mívesen kidolgozott fa-oszopfők, a kovácsoltvas díszlépcső-korlátok. Elsősorban ilyen a hajótestben lévő, a mai napig működőképes, háromszoros expanziójú compound-rendszerű gőzgép, mely Magyarországon az utolsó fennmaradt ilyen szerkezet. Ezeknek az értékeknek egy része a hajó elsüllyedése miatt már most is részlegesen víz alatt áll, és ha rövid időn belül nem történik semmi, a Tisza vízgyűjtőjén bekövetkező olvadást követő vízszintemelkedés során – menthetetlenül – több méteres víz alá kerülnek.
Menteni a menthetőt
„Kérünk mindenkit, aki szegediként még érez bármit a hajó iránt, hogy segítse a mielőbbi roncsmentést” – hangsúlyozta a hajózástörténeti egyesület elnöke. „A hajóból kiemelt értékek számára megfelelő raktárkapacitásra, 24 órás őrzésre és a szállításhoz erőgépekre lenne szükségünk.”
A roncsmentés megkezdése a jelenleg zajló hatósági eljárás eredményétől függ. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal az elsüllyedést követően védelembe vette a hajót. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonos, illetve a felszámolását végző biztos hozzájárulásán kívül a hivatal engedélye is szükséges bármiféle munka megkezdéséhez. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére a KÖH jelezte, hogy legkésőbb 2012. március 8-ig egyeztetést hív össze a tulajdonost képviselő felszámoló, a kikötőt képviselő MAHART Tiszayacht Kft. és a civil szervezetek részvételével annak érdekében, hogy minden fél, valamint a műemlékvédelmi szakhatóság számára egyaránt elfogadható további teendőket és azok ütemezését megbeszéljék – olvasható a szegedi hírportál oldalán.
A segítő szándék bejelentését a következő telefonszámokon várják:
Balogh Tamás TIT HMHE elnöke balogh.tamas@hajosnep.hu
30/972-62-45
Jáky Gábor, Magyar Hajózásért Egyesület info@hajocsavar.hu
20/941-76-69
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 17. 07:42, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: új repülésfejlesztési központot hoz létre Magyarországon a Gripeneket gyártó Saab-csoport
2025. Április 17. 07:40, csütörtök | Belföld
Mávinform: húsvétkor többletkapacitással működik a MÁV-csoport
A húsvéti ünnepek alatt jármű többletkapacitással működnek a MÁV-csoport szolgáltatásai mindenhol ahol szükséges - tájékoztatta a Mávinform szerdán az MTI-t.
2025. Április 17. 07:36, csütörtök | Belföld
Magyarországon vizsgálódik a LIBE küldöttség
Az uniós értékek helyzetével kapcsolatos témákat vizsgált az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága (LIBE) öttagú küldöttsége három napon át Budapesten.
2025. Április 16. 07:32, szerda | Belföld
Átadták az M44-es gyorsforgalmi út M5-ös autópálya és Szentkirály közötti szakaszát
Átadták az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópályát és Szentkirályt összekötő több mint 30 kilométer hosszú új szakaszát, amelynek köszönhetően Kecskeméttől immár Békéscsabáig kétszer kétsávon közlekedhetnek az autósok